Trångboddhet i förorten | Sverigedemokraterna i Göteborg

Trångboddhet i förorten

förortDen 28 juni skriver Global Utmaning en debattartikel om hur asylsökande måste få behålla rätten att välja var dom skall bo. Som stöd till sin artikel hänvisar dom till sin egna utredning där dom frågat hela 30 invandrare (!) om hur dom ser på rätten till att välja bostadsort.  ”Att bo trångt kan vara det enda sättet att spara pengar. Flykten har kostat alla besparingar, mamma är sjuk och behöver mediciner” skriver Lisa Pelling, talesperson för Global Utmaning. Och hon fortsätter:

Det bor många här som jag känner, också mina syskon och deras familjer. Det är jätteviktigt för mig. Dom hjälper mig om jag behöver och vi träffas nästan varje dag för vi bor nära varandra. Vi har alla barn och då hjälps vi åt med barnen. Sen också med att förstå hur allt fungerar här i Sverige. Det är bra att ha varandra.”

Det Global Utmaning (GU) glömmer är väl det allra viktigaste i vårt samhälle, barnen. Ska dom behöva växa upp i en lägenhet med så många boende att dom inte kan få lugn och ro. Att dom inte klarar av att studera när dom redan ligger efter de flesta svenska elever som redan har studievana. Detta bara för att de asylsökande ska spara pengar. Det GU inte skriver i sin artikel i GP men väl i sin rapport är att de flesta skickar hem en stor del av sin ersättning till sin familj i hemlandet vilket naturligtvis gör dom fattiga men hur det ska ge dom rätt att missköta sina barn är för mig helt oacceptabelt.

Trångboddhet gynnar inte integrationen

I en stad med ett enormt underskott av bostäder vill Lisa Pelling med flera på Global utmaning prioritera flyktingar som själva vill välja var de vill bo. Bara i Göteborg finns det ett behov för cirka 50 000 bostäder i dag. 150 000 personer står i kö på Boplats och för varje lägenhet som annonseras ut så är det cirka 1 000 sökande. Dessutom har kommunstyrelsen beslutat att dubblera mottagandet av flyktingar till staden under de närmsta åren.

Man kan undra hur debattörerna resonerar och på vilket sätt de vill att integrationen skall fungera. Att barnen får lida av trångboddhet med alla besvär som det innebär verkar inte vara något som Global utmaning tar hänsyn till. Att barn i skolålder hellre är ute och hänger hela kvällar för att slippa vara hemma i trånga lägenheter underlättar knappast för unga som redan har svårigheter och där deras skolgång riskerar att bli allt annat än bra.

Löser inte integrationen

Vidare så anser Global utmaning att det underlättar för flyktingar att bo nära släkten i första hand och deras landsmän i andra hand. Hur integrationen blir bättre av att bosätta sig i enklaver kan man ifrågasätta. Hur uppmuntras lärandet av det nya språket samt seder och bruk? Valet att bo med familj och landsmän främjar inte på något sätt behovet av möten som sägs vara en del av lösningen på problemen med integrationen.

Vi Sverigedemokrater anser att det gynnar varken staden eller staten att år efter år fortsätta med en stor invandring. Problemen i förorterna är allt för uppenbara och lösningarna lyser med sin frånvaro. Global utmanings artikel är ännu ett bevis på att svensk migrationspolitik är ute på en farlig väg som med stor sannolikhet kommer att leda till ännu mer friktion mellan olika grupper i samhället.

Jimmy Ståhl & David Lindh, SD Göteborg

Artikel i GP