Slutreplik till Jahja Zeqiraj (S) | Sverigedemokraterna i Göteborg

Slutreplik till Jahja Zeqiraj (S)

Publicerad 05/09 – 2016 på GT http://www.expressen.se/gt/debatt-gt/modulbostader-saknar-bestandigt-varde/

Modulbostäder saknar beständigt värde

Det som Socialdemokraterna kallar för ”främlingsfientligt” kan inom loppet av några veckor förvandlas till deras egen politik, skriver Sverigedemokraterna i Göteborg.

Vi tackar Jahja Zeqiraj (S) för hans replik på vårt debattinlägg den 2 september. Debatten just nu är väldigt bra, helt enkelt eftersom den är så klargörande. Sveriges politiker (SD undantaget) i allmänhet och socialdemokratin i synnerhet har försatt landet i en situation man inte riktigt kan hantera. Ansträngningarna fördelas nu mellan att försöka skyla över problemen och panikåtgärder. Byggande av tillfälliga bostäder åt nyanlända asylmigranter tillhör den senare kategorin.

Vårt budskap är att dessa byggnationer är slöseri med resurser eftersom de är dyra och inte har ett beständigt värde eftersom de ska rivas efter ett antal år. Dessutom stjäl detta alltså resurser från långsiktigt hållbara lösningar i ett skede när det saknas bostäder åt tiotusentals unga Göteborgare som vill flytta hemifrån och studenter som vill börja studera i Göteborg. Bostad i Göteborg har med socialdemokratin vid rodret blivit en klassfråga.

Vad gäller bostadsproblematiken för nyanlända migranter så ska ett större antal av dessa avvisas eftersom de inte har rätt att uppehålla sig i Sverige, en insikt som bland andra justitieminister Morgan Johansson (S) har gett uttryck för. Inrikesminister Anders Ygeman (S) har nämnt siffran ”upp till 80 000”. Om regeringen bara genomför den politiken så minskar trycket på kommunerna.

Sen kan Jahja Zeqiraj tydligen inte avhålla sig från angrepp som ”främlingsfientlig retorik” och ”fiskar i grumliga vatten”. Vi i Sverigedemokraterna har för länge sedan slutat lyssna på sådant, detsamma gäller våra väljare. Men kom ihåg, det som Socialdemokraterna kallar ”främlingsfientligt” kan inom loppet av några veckor förvandlas till deras egen politik.

Så i all välmening, ta det lite försiktigt med gamla klyschor som passerat bäst-före-datum.

Jörgen Fogelklou (SD)
Distriktsordförande och kommunfullmäktigeledamot Göteborg