SD Göteborg välkomnar domen | Sverigedemokraterna i Göteborg

SD Göteborg välkomnar domen

PressmeddelandePrint

Sverigedemokraterna i Göteborg välkomnar dagens dom där en man dömdes för brott mot medborgerlig frihet för upprepade hot mot GT´s chefredaktör.

Idag (6e mars) föll domen mot den person som stod åtalad för två hot mot bland annat GT och TV4 men även Frida Boisen och Thomas Matsson personligen. Domen blev 6 månaders fängelse.

Det som är värt att notera i fallet är brottsrubriceringen ”brott mot medborgerlig frihet”. Inte sedan 1958 har någon dömts för detta allvarliga brott – som kan ge upp till 6 års fängelse.

Vi Sverigedemokrater har flera gånger åberopat just denna lag, inte minst under 2006 års valrörelse, då våra kandidater till bland annat kommunfullmäktige inte bara fick ta emot hot utan blev även fysiskt attackerade. I just 2006 års fall konstaterade åklagaren att brott mot medborgerlig frihet hade begåtts men att amplituden i brottet var för lågt.

Sverigedemokraterna i Göteborg välkomnar dagens dom och hoppas att den blir en tydlig signal att hot mot enskilda människor eller folkvalda, inte på något sätt är acceptabelt i vår demokrati.