Pressmeddelande Folkets Hus | Sverigedemokraterna i Göteborg

Pressmeddelande Folkets Hus

goteborgPressmeddelande 25 april 2014

För omedelbar publicering:

Folkets hus i Göteborg tvärvänder igen. Från att ha tagit beslut om att låta SD Göteborg få hyra lokaler trots att deras riks-organisation nekande så ändrar sig avdelningen igen och meddelar att SD ej är välkomna efter ny policy.

Folkets hus gick den 14:e april ut med en ny policy där dom förklarade att rasistiska och främlingsfientliga organisationer inte fick hyr lokaler av dom. Trots den tydliga riktlinjen så ville dom blanda in SD i den beskrivningen, något som vi starkt tar avstånd från. SD är ett politiskt parti som kritiserar den förda migrationspolitiken. Vi har inte något mot någon människa oavsett bakgrund och kultur.

FolketshusSD Göteborg tog i vilket fall kontakt med den lokala avdelningen på Olof Palmes plats för en förfrågan om att hyra lokal. Efter en dag blev vi kontaktade och erbjudna att hyra lokal där. Förklaringen var att policyn var lokal och dom själva avgjorde om de ville hyra ut eller ej. Något som även det lokala ombudet gick ut med i media samma dag.

Idag den 25 april tvärvänder nu Folkets hus igen och skickar oss ett kortfattat mail med en länk till deras hemsida. Där står det att dom har en ny policy som likt riks-organisationen är mot rasism och främlingsfientlighet. Frågan man kan ställa sig är naturligtvis när dom kommer ändra sig igen.

SD Göteborg accepterar Folkets hus och deras policy. Vi kan dock inte acceptera att kategoriseras som främlingsfientliga och rasistiska. En förklaring från styrelsen på Folkets hus hade varit på sin plats.