Politiskt fulspel och demokratiskt haveri | Sverigedemokraterna i Göteborg

Politiskt fulspel och demokratiskt haveri

Publicerad i GT 2018-02-28 https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/politiskt-fulspel-och-demokratiskt-haveri/

Flera partier är nere runt 4 procents-strecket och är på väg ut ur den politiska arenan. Det råder alltså full panik i flera politiska läger. I stället för att förbättra eller förändra sin politik ser de som sista desperata chans att ge SD ett hårt slag under bältet, skriver Jörgen Fogelklou (SD) och Björn Tidland (SD) om förslaget att SD i Göteborgs politiska sekreterare ska sägas upp på onsdag.

Att det är valår märks nu på alla fronter. Flera kommunalråd har lämnat kommunstyrelsen och politiska vildar syns i media. Men hur står det till med demokratin egentligen? Har vi en fungerande opposition som kan ställa de styrande i Göteborg till svars och komma med nya politiska lösningar? Nej, är vårt svar på det.

Redan 2014 struntade alliansen och de rödgröna i folkviljan. Tillsammans körde de över Göteborgarna och införde trängselskatten, trots ett rungande nej från folket. Nu fyra år senare är det dags igen.

Sverigedemokraterna är det snabbast växande partiet i Sverige. I valet 2014 fördubblade vi oss både lokalt och nationellt. I Göteborg kom vi in i kommunstyrelsen i Göteborg, fick 6 mandat i fullmäktige samt fyra politiska sekreterare för att bistå vår parlamentariska grupp.

Men vad händer nu i Göteborg? I stället för att möta vår politik i debatten och med motförslag vill man nu slå undan fötterna på SD och avskeda alla våra politiska sekreterare. Alliansen och de rödgröna har tillsammans inför onsdagens kommunstyrelse lagt ett förslag om att alla politiska sekreterare för SD ska sägas upp.

Det kunde inte vara mer taktiskt. Just nu jobbar SD med Göteborgs Stads budget och alla partier går in i valrörelsen. Vem tror att det inte är taktik att göra sig av med alla anställda i det enda oppositionspartiet i Göteborg? Vilka tjänar mest på detta? Kommunallagen är glasklar. I den kan man läsa:

Kommuner och landsting får anställa politiska sekreterare att biträda de förtroendevalda i det politiska arbetet. Lag (1994:690). Det står bland annat även att: ”De kan användas som biträden åt enskilda förtroendevalda – eller åt ett partis förtroendevalda som grupp”.

Våra politiska sekreterare har bistått vår parlamentariska grupp, det vill säga våra förtroendevalda. Denna resurs har också vår parlamentariska grupp nyttjat mycket väl. Vi har utan jämförelse skrivit flest yrkande, yttrande och motioner. Vi har även högst närvaro i fullmäktige, samt mest talartid. Så ska en väl fungerande demokrati fungera. Sedan ska väljarna ta ställning i de allmänna valen. I år den 9 september.

Opinionsundersökningarna har talat sitt tydliga språk. Sverigedemokraterna har pendlat mellan allt från 15 procent till 28 procent på riksplan. Utan att stirra sig blinda på siffror är alla överens om att vi kommer öka i valet 2018. Är det något de övriga partierna vill så är det naturligtvis att hålla SD:s valresultat så lågt som möjligt. Flera partier är nere runt 4 procents-strecket och är på väg ut ur den politiska arenan. Det råder alltså full panik i flera politiska läger. I stället för att förbättra eller förändra sin politik ser de som sista desperata chans att ge SD ett hårt slag under bältet.

Att politiska motståndare gör det enkelt för sig genom att försöka avskeda politiska motståndare är häpnadsväckande. Tänk om alliansen gick ihop och sa att ”Socialdemokraternas sekreterare är för duktiga, låt oss avskeda dem”. Det hade blivit ramaskri. Men när samma sak sker mot SD verkar ingen protestera. Detta är ett politiskt spel i sin fulaste form.

Om de övriga partierna tror att man skjuter oss i sank med detta, är vi övertygade om att de i själva verket skjuter sig själva i foten. Är det någonting vi har bevisat, gång efter annan, är att vi blir mer sammansvetsade och kämpar bäst i underläge. Vårt engagemang för Göteborg och Sverige hänger inte ihop med hur många anställda vi har. Vi är en folkrörelse. En folkrörelse som drivs av kärlek. Kärlek till vår stad, kärlek till vår demokrati och kärlek till vårt fantastiska land.

Jörgen Fogelklou (SD)
Gruppledare i Göteborgs fullmäktige