Löfven måste ge svar om böneutropen | Sverigedemokraterna i Göteborg

Löfven måste ge svar om böneutropen

Publicerat 2018-05-16 på SVD https://www.svd.se/lofven-maste-ge-svar-om-boneutropen

Tänker statsministern undvika frågan om böneutrop inför valet genom att hänskjuta den till kommunerna som inget kan göra? Stefan Löfven måste ge konkreta svar i frågan, skriver 27 kommunpolitiker från Sverigedemokraterna.

En öppen fråga till regeringen och i synnerhet till statsminister Stefan Löfven.

Under den senaste tiden har en livlig debatt pågått angående böneutrop i Växjö. I dag har tillstånd till böneutrop beviljats i tre kommuner: Växjö, Karlskrona och Botkyrka. Som kommunpolitiker i bland annat Göteborg och Uppsala har det varit intressant att följa hur illa frågan har hanterats. Våra farhågor är inte längre om detta kommer sprida sig till våra respektive kommuner, utan snarare hur snart.

Låt oss försöka ta det från början. En ansökan om tillstånd för böneutrop skickades in till polisen i Växjö. Polisen som är myndighetsutövare beviljade densamma då inga specifika juridiska hinder ansågs finnas. Kommunalrådet i Växjö kände sig maktlös inför detta och vädjade därför till riksdagspolitikerna att ta tag i frågan.

Två riksdagspartier, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna, deklarerade att man vill införa ett nationellt förbud, men Sveriges statsminister Stefan Löfven förkunnade en annan åsikt. Han tycker att kommunerna själva ska få avgöra.
Han har därmed kastat tillbaka frågan till Växjö, och alla oss andra kommunpolitiker i landet. Tycker Stefan Löfven att kommunerna kan ställa sig över ett myndighetsbeslut? Om han nu på allvar anser att vi kommuner ska hantera böneutrop blir frågan hur?

De flesta kommuner har i dag en lokal ordningsstadga. Där kan alla kommuner på sikt förbjuda böneutrop. Men hur verkningsfullt skulle detta bli? Många kommuner har i dag någon form av begränsning av tiggeri i sin ordningsstadga. Det har tyvärr visat sig fullständigt tandlöst och efterlevs inte.

Är det så vår statsminister tänker undvika frågan om böneutrop inför valet? Hänskjuta det till kommunerna som inget kan göra? Allt för många politiker undviker i dag att svara på frågor de tycker verkar vara besvärliga eller krångliga.

Vi anser att detta är en mycket enkel och rak fråga. Ska kommunerna ha veto i böneutropsfrågan? Om svaret är ja på denna fråga, på vilket sätt skall då kommunerna kunna säga nej?

Jörgen Fogelklou gruppledare SD Göteborg
Simon Alm gruppledare SD Uppsala