Inte okej att störa ut demokratin | Sverigedemokraterna i Göteborg

Inte okej att störa ut demokratin

20140513_113349SD´s styrelse skrev idag (14/5) på GP debatt om vår syn på händelserna på Götaplatsen under det som skulle vara ett möte med Peter Lundgren och Jimmie Åkesson om vår EU politik.

Inte okej att störa ut demokratin

Den 24 maj kommer Jimmie Åkesson åter till Göteborg. Då ser vi fram emot respekt för demokratin och en polisinsats värd namnet, skriver bland andra Mikael Jansson (SD).

I går, tisdag (13/5), stod vi redo att ta emot Jimmie Åkesson på Götaplatsen. Samtidigt som hundratals nyfikna medborgare ville komma och lyssna på vår EU-politik kom stormtrupper från Ung Vänster, ivrigt påhejade av Vänsterpartiets styrelseledamot, Annika Fägerlind som skickade uppmuntrande meddelanden på Facebook. Sveriges självklara demokrati fick se sig besegrad av maskerade, militanta vänsterungdomar som noggrant preparerat sig för att störa vårt tillståndsgivna möte.

Med trummor, vuvuzelor, visselpipor och megafoner väsnades de till en absurd ljudnivå. Flertalet hade trots tydligt förbud i lagen maskerat sig och under den halvtimma som några av oss stod mitt ibland dessa antidemokrater fick vi höra tydliga mordhot. Både mot enskild person, men även mot släkt och familj. Efter en stund gick hoten över i handgripligheter. Någon försökte med all sin kraft att dra ner en av oss på marken samtidigt som armar från alla håll knuffades intensivt.

Det hat vi upplevde mitt ibland dessa extremister fick oss än en gång att undra varför media och politiker vill få vänsterns våld till något gott? Att störa ut demokratin är inte något gott, någon gång, någonstans, punkt!

GP fördömer i sin ledare (14/5) dessa motdemonstranter men låter samtidigt en skribent på nyhetsplats än en gång smeta lögner och insinuationer på oss samt förklara att hon ser oss som annorlunda. Tänk om GP och övrig media någon gång förstod att deras ord, om än små, till slut gör om aktivisten till extremisten.

Motdemonstration hade varit möjlig

Jimmie Åkesson förklarade nyligen att han var glad för att även hans motståndare hade rätt att demonstrera och det instämmer nog de flesta i. För en demonstration begär man och ges tillstånd att utföra efter anvisningar av polisen. En så kallad motdemonstration hade varit möjlig för vänstern att begära. Jag är övertygad om att media hade varit där och lyssnat på deras åsikter och spelat in deras primalskrik och hat samtidigt som andra hade fått lyssna på vår politik. Alla hade inte lyssnat på oss men de som tycker som vi eller de som rent av ogillar vår politik hade fått möjlighet att i lugn och ro lyssna och bilda sig en egen uppfattning.

Det är inte mycket begärt och det är heller inte mycket begärt att önska starkare fördömanden av media och ledande politiker. Speciellt de politiker som i förlängningen bär ansvar för sina unga medlemmar och sympatisörer.

I Sverige har vi rättigheter. Det ska vi vara stolta över. Vi får demonstrera och säga nästan vad vi vill. Till dessa rättigheter följer naturligtvis skyldigheter. Man måste respektera lagar och förordningar. Mötesfriheten kan inte tillåtas begränsas av maskerade, kriminella gäng med tydlig politisk hemvist. Polis och myndighet måste ta krafttag mot dessa ytterligheter och utnyttja lagens fulla kraft. Individer som väsnas och uppenbarligen är ute för att förstöra måste tas om hand. Även om det så kan behövas flera bussar så kan inte samhället tolerera en polisinsats som indirekt ger odemokratiska krafter rätt.

Den 24 maj kommer Jimmie Åkesson åter till Göteborg. Då ser vi fram emot respekt för demokratin och en polisinsats värd namnet.

Länk till artikeln