Dramatik i Göteborgs Kommunfullmäktige | Sverigedemokraterna i Göteborg

Dramatik i Göteborgs Kommunfullmäktige

Igår var det så äntligen dags för Göteborgs nya kommunfullmäktige att ha sitt första sammanträde med de nyvalda ledamöterna. Sex stycken Sverigedemokrater satt på plats, och varav för fem var det deras första någonsin. Sammanträdet inledes med en parentation för den bortgångne Göran Johansson. ”Göteborgs starke man” i folkmun även kallad. En politiker som inte bara haft stort inflytande i Göteborgspolitiken, utan även i diverse styrelser, inte minst Liseberg som han brann för.
Enligt alla beräkningar, både från vår sida och i diverse medier, skulle SD nu äntligen ta en plats i kommunstyrelsen. Fram tills i förrgår hade vi inte hört någonting. Skulle de styrande försöka minska antal platser i kommunstyrelsen för att hålla oss borta? Ingick de andra partierna något slags valtekniskt samarbete? Vi befarade det värsta. Men så fick vi en listan på den föreslagna kommunstyrelsen, där Lars Hansson ingick på plats nummer tolv.
Kommunfullmäktige fastslog antal ledamöter i KS till 13, med 5 ersättare. KF beslöt också som nästa punkt att kommunstyrelsens ledamöter tillika skulle vara de som blev kommunalråd. Det här verkade gå vägen! Så kom då den punkt på dagordningen då kommunstyrelsen skulle väljas.
Tom Hayman, från vägvalet, begärde ordet – och begärde proportionerligt val. Något de själva med enbart sina fem mandat inte kunde begära. Dock ställde sig Martin Wannholt, den före detta Moderata kommunalrådet, som petats från sin plats på vägvalets sida. På så sätt fick de ihop tillräckligt antal röster för att få igenom ett proportionerligt val. En mer eller mindre chockartad stämning utbröt i lokalen.
Efter nästan en timmes ajournering samlades så fullmäktige igen för omröstning. Det utföll så att både Martin Vannholt som tillsammans med Vägvalet bildat ”Samverkan Göteborgare” och Lars Hansson sverigedemokraterna, tog den 12:e respektive den sista 13:e platsen genom lottning.
Ett stort grattis till alla ni Göteborgare som lagt er röst på Sverigedemokraterna, och ett extra stort grattis till Lars Hansson, Kommunalråd Göteborg!