Debatt om mötet på Drottningtorget | Sverigedemokraterna i Göteborg

Debatt om mötet på Drottningtorget

20140520_153949-1I tisdags kom Björn Söder till Drottningtorget för att tala om EU tillsammans med Kristina Winberg, toppkandidat till EU. Som bekant så var Ung Vänster där med ett enda syfte – att förstöra. Vår kritik till polisen var kraftig eftersom vi ansåg att dom inte gjorde något åt de störande element som inte ville ha yttrandefrihet utan istället ville tysta oss. Björn fick detta sagt i bland annat GP dagen efter. Vi skrev även en debattartikel där vi åter igen kritiserade polisen. GP refuserade denna eftersom dom ansåg att Björn Söder fått sin kritik framförd på nyhetsplats. I dag framför även Polisen själva sitt förvar till deras agerande, därför väljer vi att publicera vår kritik här.

Slapp hantering av polisen

20140520_152615Ännu en gång lät svensk polis hatet segra när Sverigedemokraterna blev störda under en tillståndsgiven manifestation. SD hade samlat till torgmöte för att berätta om det kommande EU valet på Drottningtorget men trots att flera vänsterorganisationer offentligt gått ut med planer på att störa vårat möte hade polisen ingen organisation eller beredskap på plats från början. När väl hat-ramsorna började skanderas stod polisen till synes handfallen och tittade på medan unga män och kvinnor grovt förolämpade såväl oss i SD som polisen själv. De grova könsord och unkna hat som skreks ut, lämpar sig illa i text men än mindre i det offentliga Sverige, 2014.

20140520_155255Vid flera tillfällen var vi framme hos polisen och påpekade att vårat möte blev saboterat. Deras respons var extremt långsam och påfallande slapp. Som om dom var beordrade att inte ingripa. När polisen väl gjorde ett försök till krafttag var det i ett otroligt lugnt och makligt tempo. Till saken hör även att den lilla grupp som störde var inte några 600 som GP ville få det att framstå utan närmare 40 stycken individer. Det stora flertalet på Drottningtorget var nyfikna förbipasserande lika väl som våra anhängare. Något som gjorde sig än tydligare när kärnan av extremister satt ner innanför avspärrningarna. Då ca 25 vilket också var antalet som polisen tog hand om.

I GP uttalade sig en dialogpolis som ansåg att det var okej att störa ut vår tillståndsgivna demonstration. Att det krävs just tillstånd för demonstrationer enligt ordningslagen var tydligen inget den polisen kände till. Dessutom ansåg polisen att var vår ljudanläggning var problemet och inte de som valde att förstöra. Man kan alltså utgå från att polisen även i fortsättningen kommer att ge antidemokrater luft under sina vingar. Ett mycket anmärkningsvärt synsätt av polisen.

SD Göteborg