Cyniskt att uppmuntra tiggeri | Sverigedemokraterna i Göteborg

Cyniskt att uppmuntra tiggeri

Madrid_-_tiggareEnligt en Sifo undersökning i GP (16/3) är 56% av de tillfrågade positiva till att förbjuda tiggeri. Rumäniens socialminister vädjar till svenska folket att inte ge tiggarna pengar. Ändå är det bara Sverigedemokraterna som vill att kommuner ska förbjuda tiggeri på allmänna platser. Redan idag går det att göra något åt tiggeriet om viljan finns. Detta genom att följa lokala förordningar som oftast säger att tillstånd krävs för insamling med bössor eller dylikt. Undantaget brukar vara framförandet av gatumusik vilket majoriteten av tiggarna utanför affärer inte sysslar med.

I Göteborg hjälper kommunen tiggare att stanna och uppmuntrar fler tiggare att ta sig till dit. Än så länge har över 10 miljoner skattekronor lagts på ett härbärge i Bräcke för EU-migranter samt 800.000kr och löpande lön för en förskola till EU-migranternas barn. Budskapet som skickas ut blir alltså inte att vi kan hjälpa människor utan att vi vill ha fler tiggare.

Aron Israelsson från tidningen Faktum kallar tiggarna för våra mest utsatta i Expressen (25/12 2013) som om det per automatik är Göteborgarnas ansvar att försörja tiggare bara för att dom valt att komma just hit. Detta är en förenklat sätt att se på verkligheten och ämnar mest att ge oss dåligt samvete för Rumäniens socialpolitik. Flertalet av de som tigger är Romer och hemmahörande i Rumänien och som medlem i EU finns det krav på att man ska ta hand om sin befolkning. Sverige kan inte ta hand om andra EU-länders befolkning som vill ha ett bättre liv oavsett hur deras situation ser ut i hemlandet.

Sverigedemokraterna kräver ett stop för den valhänta hanteringen av tiggarna. Vi kan inte vara Europas socialkontor även om några få högljudda vill detta. Cynismen i att uppmuntra tiggeri i Europa 2014 är total och kan inte accepteras.